I
Pilkingtons glasfabrik i Lahtis lär man sig att den enes avfall är den andres råvara
med ord som att glas är grönt, också klart glas. Åtminstone ser det grönt ut när det
ligger i hög eller som splitter.
I Lahtisfabriken där man i huvudsak tillverkar specialglas, t.ex. vindrutor för bilar
eller glas till byggnader, kommer drygt 30 procent av råvaran från returglas. Målet är
att andelen återvinningsglas i produktionen ska höjas till 4243 procent om något
år. Visserligen använder man redan nu betydligt mer återvunnet material när man
tillverkar grönt glas. I mitten av juni, då ugnar och maskiner körde det gröna glaset,
användes hela 60 procent glasämne, eller pint som det heter på fackspråk. När man
gör grönt glas kan man använda blandade glassorter men klart glas kräver returglas som
är helt genomskinligt och det är mera sällsynt.
På Lahtis glasfabrik är man mycket noggrann när det gäller råvaran, för fabriken
framställer specialglas av hög kvalitet. Inte vilken flaska eller burk som helst duger
som glasämne utan uttryckligen glas från den egna fabriken. Då känner man kvalitet och
sammansättning på det återvinningsglas som används.
Pilkingtonfabriken kunde använda mycket mer återvinningsråvara än den har tillgång
till för närvarande. Framför allt klart glas vore välkommet och fabriken har ingått
några nya leveransavtal.
Återvinning sparar kostnader
Pilkingtons lastbil kör in på fabriksgården och
stjälper ut klirrande glassplitter i den hög som ligger där. Huvudförtroendemannen och
arbetarskyddsfullmäktigen Unto Ahola berättar att de flesta bilar som kör glas
för återvinning hämtar lass som betraktas som avfall när det lastas men som råvara
när det lossas i Lahtis.
T.ex. vindrutor eller fasadglas på byggnader ger massvis med kasserade bitar,
avfall, i de fabriker där de framställs eller beskärs. Om företagen för glaset till
avstjälpningsplatsen kostar det pengar. För oss är deras avfall värdefull pint, vår
råvara, betonar Ahola.
Vi använder ändå inte glaset från vindrutor som har gått sönder för de
har olika hinnor och andra material som skulle föra med sig orenheter i råämnet och då
uppfylls inte kvalitetskraven.
Återvunnen råvara kostar glasindustrin ungefär en tredjedel av priset för den
egentliga råvaran. Dessutom sparar man energikostnader, för glasframställning är en
energikrävande industri. T.ex. i Lahtis är ugnarna på dygnet runt under alla årets
dagar ända fram till den planerade kallrenoveringen år 2007.
Avdelningschef Ari Varjovirta på glasframställningen konstaterar att man kunde
öka andelen återvunnet material som råvara men den nuvarande tekniken medger inte en
total övergång till återvunnet glas. Men så finns det heller inte tillräckligt med
sådant. Återvunnet klart glas hoppas de få mera av i framtiden.
Robotar gör de farliga jobben
Huvudförtroendemannen berättar att framställningen av specialglas har hållit
Lahtisfabriken vid liv. För närvarande sysselsätter fabriken 130 personer medan den
under den bästa perioden i mitten av 1970-talet gav arbete åt 740 personer. Maskiner och
robotar har minskat behovet av arbetskraft. Så får man också vandra länge i
fabrikslokalerna innan den första arbetaren kommer emot utanför kontrollrummet. Man har
utrymt det kontrollrum där man övervakade blandningen av råvara och flyttat över all
övervakning till ett annat kontrollrum.
Robotarna flyttar stora glasblock med hjälp av sugkoppar. Med människohänder vore
den här fasen både tung och farlig.
I linjens slutända lär operatör Ari Rautakangas upp sommararbetare. Trots att
både Jouni Ruotanen och Ville Mikkola har arbetat på glasfabriken under
tidigare somrar är det viktigt att lära dem nya uppgifter och att repetera gamla
färdigheter.
Glashanteringen kräver noggrannhet. Det ser illa ut om en stor glasyta får en
repa, påminner Rautakangas.
Unto Ahola, som också fungerar som arbetarskyddsfullmäktig, berättar att det
är sällsynt att man skär upp fingrarna eller bränner händerna trots att man arbetar
mitt bland vassa glas och heta ugnar.
Vi har kunnat undvika det här slaget av olyckor genom noggrannhet och riktig
skyddsutrustning. Halka är orsaken till de flesta olyckorna här, säger Ahola.
AINO PIETARINEN
Översättning: ASTRID NIKULA