
Mikael Forss
Krisens slutnota
Det verkar enligt prognoserna som om lågkonjunkturen för denna gång är
på väg att ge vika. De flesta finländare ser ut att ha klarat den rätt bra. Enligt en
nyss gjord undersökning har räkningarna oftast blivit betalda. Bostadspriserna har inte
heller kraschat denna gång. Vi kom undan med blotta förskräckelsen, delvis kanske
därför att minnet av förra "laman" låg kvar som ett mörkt moln i bakgrunden
och varnade oss bland annat för överskuldsättningens faror.
Det återstår att se om vi ändå inte måste räkna med en sur
efterräkning i form av omfattande långtidsarbetslöshet och social utslagning också
efter denna kris. Detta fördömda gissel, som delar samhället itu och medför en
fattigdom som går i arv från generation till generation.
"Alla satsningar
på de yngres sysselsättning och
mentala hälsa är
ytterst välkomna och viktiga".
Det är något befängt att vi så ofta beskärmar
oss över äldre arbetstagares tidiga pensionering och lägger ned så mycket möda och
resurser på att förlänga sextioåringarnas arbetsliv, om vi inte samtidigt klarar av
att skapa jobb för alla yngre personer, ja inte ens alltid klarar av att lotsa
nyutbildade ungdomar in i arbetslivet.
Den åldersgrupp som vi alldeles särskilt måste värna om är de unga i åldrarna
1625. De som inte får grepp om livet i yngre år får sannolikt heller inga jobb
senare och det finns risk för att de blir en ekonomisk belastning för samhället under
resten av sin återstående livstid. Därför är alla satsningar som nu görs på de
yngres sysselsättning och mentala hälsa ytterst välkomna och viktiga. Om vi förlänger
en sextiotreårings arbetsliv med ett år är det förstås gott och väl, men därmed
vinner vi ett arbetsår. Ett! Om vi lyckas förhindra en yngre persons utslagning kan vi i
bästa fall vinna fyrtio arbetsår!
Ett samhälles ekonomiska livskraft brukar ibland uttryckas med den ekonomiska
försörjningskvoten. Principen är enkel, man delar befolkningen i två delar genom att
placera alla som har jobb i en grupp och resten, dvs. barn, pensionärer, arbetslösa och
studerande i den andra. Så räknar man hur många det är i var grupp och dividerar det
senare talet med det förra. För Finlands del ger detta ett tal som ligger omkring 1,2.
Detta tal anger hur många personer varje arbetstagare försörjer utöver sig själv.
Försörjningskvoten är inte i sig särskilt alarmerande hög i Finland. Det som är
oroväckande är sammansättningen och den regionala fördelningen. Relativt sett allt
färre barn, relativt många yngre långtidsarbetslösa och förtidspensionärer.
Samtidigt delas landet allt tydligare i två storregioner: sydväst och nordost. I den
förra går det bara bättre, i den senare allt sämre.
Vi måste hitta metoder att ge alla en möjlighet till vettig sysselsättning, skapa
nya jobb och flytta jobb till svagare regioner. Varje sysselsatt person betyder en radikal
förändring av försörjningskvoten: en nettomottagare på fel ställe i
försörjningsbalansen blir i stället nettobetalare. Det är därför som det är så
viktigt att minska arbetslösheten, särskilt ungdomsarbetslösheten och den förtida
pensioneringen. Dessutom är det bara så som vi på ett vettigt och hållbart sätt kan
komma åt att lätta på försörjningskvoten.
Barn yngre än 16 år behöver vi givetvis snarare flera än färre av i framtiden.
Dessutom ökar med säkerhet andelen personer över 65 år, inte heller det kan vi ju
göra något åt. Vi ska i stället vara glada över att livslängden ökat så att så
många som möjligt får chansen att njuta av en givande och välförtjänt
pensionärstillvaro. Så dessa grupper kan vi med andra ord ingenting göra åt.
Nå antalet studerande då? Studierna kan möjligen göras bättre och effektivare,
vilket kunde ge fler arbetsår, och på så vis förbättra försörjningskvoten, men det
är ingalunda lätt och det går inte med käppar och kommandon. Risken finns att detta i
stället bara skapar oro och mental ohälsa bland studerande.
En mycket viktigare fråga än det riskabla och svåra företaget att pressa ner
studietiden borde enligt min mening vara att inrikta studierna bättre med tanke på
arbetsmarknadens behov, så att vi inte får brist på mekaniker och byggjobbare samtidigt
som vi har överutbud på humanister och statsvetare.
Invandring? Jag tror inte det är någon lösning på många årtionden än.
Närområdena i öst och syd behöver mycket snart sin arbetskraft själv, och för mera
fjärran invandring i större skala finns det inte tillräckligt med kulturell beredskap,
för att nu uttrycka det hela i relativt milda ordalag.
De som ansvarar för vårt lands framtida välfärd borde därför främst sätta alla
klutar till för att skapa möjligheter till vettig sysselsättning för alla som kan
jobba här och nu. Politiken har kallats det möjligas konst. Det betyder att den
nationella politiken nu måste se nya och goda möjligheter i de samhällsgrupper och de
regioner där den globala marknaden har skapat arbetslöshet, osäkerhet och vånda. Blir
detta möjligen ett bra valtema?
Löntagaren 30.9.2010 nr
8/10
|