. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (1627 bytes)

På Koverhar i Hangö jobbar mest den långa vägens karlar. Smältande, renande och förädling av järnmalm för stålindustrin är en process man inte lär sig på skolbänken.
Arbetet gör det också möjligt att bli verkligt mångkunnig.

Stålindustrin behöver mångsidighet

pune.gif (67 bytes)  Daglönaren Jukka-Pekka Aalto, härefter kallad JP, började sin karriär på skolbänken, där han gick bilmontörlinjen, och han har sedan via många olika jobb blivit en mångsidig yrkesman på stålfabriken i Koverhar i Hangö.

Vad gör en bilmontör vid den mäktiga masugnen, det smälta stålet och på kommandobryggan som styr processerna?

På Koverhar i Hangö jobbar mest den långa vägens karlar. Foto: TUULIKKI HOLOPAINEN– Vet du, allt möjligt, svarar JP lugnt.

För att kunna göra "allt möjligt" har det emellertid krävts en lång tid i arbetet, uppmuntrande arbetskamrater och kunniga mästare. Det som också har bidragit är arbetsgivarens positiva inställning och givetvis en egen brinnande lust att lära sig nytt och att utnyttja det på bästa sätt i sitt eget jobb.

JP gick i tiderna bilmontörslinjen i yrkesskolan i Helsingfors och jobbade något år i branschen. För cirka tjugo år sedan kom han så till Dalsbruk Ab för att gjuta armeringsjärn. Den Stora Depressionen stängde fabriken i början av 1990-talet och JP fick möjligheten att först flytta till valsverket i Åminnefors och så därifrån till sin nuvarande arbetsplats i Koverhar.

Gropkarl blev assistent

I högskola kan man studera till ingenjör i metallurgi, men för att lära sig smälta järnmalm och bränna den till rent stål finns inga skolor. Det krävs en hel del teknisk kompetens, fysik och noggrannhet för att man skall lära sig behärska processen. Ingen metallblandning kokar i masugnen utan människans styrande hand.

– Min första uppgift i Koverhar var som masugnskarl, eller gropkarl, som vi yrkesmän kallar det. Uppgiften var att se till att det smultna järnet rann in i mixerna som det skulle. Det är någonting man lär sig bara genom att göra det. Det är alltig någon erfaren som visar nybörjaren, säger JP.

Nästa etapp i processen är att lära sig använda den maskin som tar ut svavel ur det smultna järnet. Det skedet lärde sig JP under ett sommarinhopp. Så avancerade han till andre assistent, och jobbet gick ut på att göra små underhållsarbeten och övervaka masugnen. Numera är JP förste assistent, vilket innebär att han kan behärska all apparatur, övervaka den och gripa in vid olika störningar.

Högste fiskalen vid masugnen är kontrollören och också den yrkeskunskapen har JP förvärvat. Allra högsta hönset är förstås skiftmästaren, men det är ett jobb JP inte är intresserad av, trots att han har blivit tillfrågad. Hans intresse ligger i själva processen, inte i arbetsledningen. I processen är alla deltagare mångkunniga och den långa vägens gossar. Av ingenjörer har man inte mycket hjälp invid masugnen.

Mångkunnig. Bilmontör, armeringskarl, masugns- eller gropkarl, maskinskötare, servicekarl, områdesansvarig och problemlösare, datakontrollör, arbetarskyddskunnig, förstahjälpkarl och så vidare och så vidare — den mångkunnige Jukka-Pekka Aalto. Foto: TUULIKKI HOLOPAINENAlla de övriga arbetarna, som har vigt sin själ åt Koverhar, har en liknande arbetshistoria.

– Arbetsgivarna stöder och sporrar oss att bli mångkunniga, för det ligger också i fabrikens intresse att alla kan lite av allt. Det gör också arbetet mera intressant för oss själva när vi kan hoppa in var som helst vid behov. En aning syns vår mångkompetens också i lönepåsen så visst är också det en sporrande faktor.

Säkerheten främst

Det kan förefalla som ett mekaniskt arbete att gå från ett moment till ett annat på stålfabriken, men det är det inte alls. Var och en skall ha bankat in säkerhetsaspekterna i ryggmärgen för det rör sig inte bara om att man själv arbetar tryggt, i allra värsta fall kan säkerhet och hälsa, ja, rentav liv vara i fara på ett område som omfattar en hel hektar. Därför bär JP alltid på sig en osmätare för att vid behov ge oslarm på området.

– Det vi skall kunna om arbetssäkerheten är bland annat första hjälp och bruk av syrgasflaskor och vi tränar på det allt emellanåt. Arbetarskyddet handlar i allra högsta grad också om att kunna kommunicera väl. Vi arbetar i team och vi måste kunna komma överens med varandra. All information skall föras vidare för att vi skall undvika risksituationer. Om man pantar på information kunde det till och med leda till dödsfara.

Utan kunskaper i adb skulle inte ens JP klara sitt jobb, i alla fall inte i arbetet i kontrollrummet. I kontrollrummet finns ett tjugo–trettiotal monitorer som följer processen. Eventuella fel skall upptäckas genast, och helst på förhand. Hela masugnens och stålfabrikens säkerhet är beroende av att man kan förebygga störningar för att därmed kunna undvika större fara. Och det har man lyckats med.

– Arbetet i kontrollrummet är det mest utmanande och kräver ständigt nya kunskaper. Programmen förnyas och dem skall man behärska.

– Mångsidigheten i arbetet utvecklas mest i själva arbetet men när till exempel dataprogrammen förnyas får vi sätta oss på skolbänken och plugga teori. De teoretiska kunskaperna skall sedan omsättas i praktiken. Hela tiden ställs vi inför helt nya situationer som vi skall klara av.

Mästare och gesäll

I början av sin karriär gick JP i gesällära hos en erfaren metallare. Nu lär han själv ut kunskaperna till dem som är nya här, men han säger att alla ändå på något sätt förbli gesäller eftersom det ständigt finns nytt att lära sig. Det gäller att inte ramla av kärran vid omställningar utan hålla sig ständigt aktiv. Det är bland annat nödvändigt att dagligen studera den loggbok som förs vid de olika skiftena.

Jobbar man i treskift blir det också en utmaning att få arbete och fritid och familjeliv att gå ihop. JP är ensamförsörjare för två tonåriga döttrar.

Kontroll. Markku Heinänen och Thomas Källström i kontrollrummet. Foto: TUULIKKI HOLOPAINEN– Flickorna klarar sig numera bra på egen hand under mina åttatimmars skift men när de var små jobbade jag bara dagskift.

JP kan också tacka sina döttrar för att de lär honom svenska. De går båda i svenskspråkig skola i Raseborg.

– Vårt arbetsspråk på fabriken är finska. Engelska har jag behövt i någon mån vid de koncernfackliga mötena men jag är inte längre med där.

Borde lära sig tåla ovisshet

Det är nog någonting man aldrig lär sig! Koverhararbetarna har ändå tvingats leva med ovisshet för ägarbyten sker med jämna mellanrum. Detta trots att fabriken på den östra sidan av Hangö udd står kvar år efter år och sprutar sina eldpelare, smälter sin järnmalm och fabricerar sina järnstänger för fortsatt förädling intill de djupa vattnen vid de goda farlederna och en välskött hamn.

Ägarna ja. Dalsbruk, Rautaruukki, Ovako Steel, Fundia, Pampus … Stålfabrikens historia rymmer många patroner och ägare. I dag heter ägaren FN Steel.

– De ständiga ägarbytena skapar nog nervositet, det är helt klart. Man är helt enkelt tvungen att lära sig stå ut. I sista ändan är det ändå kineserna som behärskar hela stålhanteringen. Kineserna köper upp dyr råvara och priserna stiger på världsmarknaden. Stålproduktionen står inför stora svårigheter.

Text: LEENA SERETIN
Foto: TUULIKKI HOLOPAINEN

 

Löntagaren 4.11.2010 nr 9/10

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)