. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (1627 bytes)

Fackförbund med "streetcred"

pune.gif (67 bytes)  Byggnadsförbundets unga sysslar med allt från väggklättrande till kursverksamhet. Ungdomssekreterare Mikko Lindstedt berättar att skolinformation är en viktig del av verksamheten, eftersom man då får chans att möta så gott som alla som studerar för branschen. I byggnadsförbundet talar de unga med de unga — med trovärde på gatan, så att säga.

– Här i Nyland kallar vi samman alla ettor och treor till kursgården Siikaranta och cirka nittio procent hörsammar kallelsen. Vi verkar på lite olika sätt i de olika delarna av landet, men vi besöker skolorna och därför skriver eleverna in sig som studerandemedlemmar i facket redan första skolåret, berättar Lindstedt.

Lauri Haikola och Mikko Lindstedt är fackligt aktiva med gatukredibilitet. De besöker yrkesskolorna för att berätta för de blivande byggnadsarbetarna om förbundet. Foto: AINO PIETARINENSkolbesök gör också Marko Näykki, som ansvarar för Österbotten och västra Finland. Han berättar att man får de ungas kontaktuppgifter när man besöker skolorna. Så används e-postadresser och mobiltelefonnummer för att inbjuda också de studerande till evenemang som förbundet ordnar för sina unga medlemmar. Bäst når man blivande byggare genom textmeddelande.

– När de unga har studerat färdigt och söker en mer fast anställning efter sina sommarjobb gör vi en ringrunda och frågar dem hur det går. Någon har gått in i armén, andra söker jobb medan somliga redan har fått en arbetsplats. Då frågar vi om de har stött på några problem. I samband med att man börjar jobba byts studerandemedlemskapet till normalt medlemskap i förbundet och arbetslöshetskassan, berättar Lauri Haikola, som ansvarar för de unga i mellersta, östra och norra Finland.

De tre har bara goda erfarenheter av sina skolbesök, för studerandemedlemskapet intresserar de unga.

Själva saken intressant, inte sättet att verka

Det är vanligt att skriva in sig i förbundet och gå med i de ungas verksamhet, men det är först när man närmar sig trettio som det fackliga intresset vaknar, berättar Lauri Haikola. Det är då man fäster sig vid hur arbetsplatsen fungerar och vad kollektivavtalen bestämmer. Man vill också veta hur man räknar ackordlöner.

Trots att Byggnads unga deltar i kurser och evenemang är de inte intresserade av sina egna fackavdelningar.

– De är så oherrans ålderdomliga. Medelåldern är hög, fastän det har bättrat lite de senaste åren. Många vill vara med men tappar lusten när någon torpederar hela avdelningens verksamhet. En ung person kan möta motgångar och ointresse för vad han har att säga, och det ger en sur eftersmak, konstaterar Marko Näykki.

Tidning att vara du med

Byggnads unga började för ett år sedan publicera en egen tidning till sina unga medlemmar. Merparten av tidningsmakarna är medlemmar i förbundets ungdomssektion men i varje tidning finns det också nya medarbetare.

Ifjol utkom två tidningar och till den tidning som utges i vår anmälde sig dussintalet unga medverkande. Tidningen sänds till alla Byggnadsförbundets medlemmar under 35 år.

Tidningen planerades ett veckoslut i slutet av januari på Siikaranta. Gänget gick igenom föregående nummer, kom med idéer på vad som skall skrivas i nästa och diskuterade viktiga teman. Hela tiden försökte de fråga sig om de själva skulle läsa den artikel som planerades, om just det ämnet var intressant. Är artikeln nyttig, intressant, förekommer där någon jag känner? Och vad göra om ämnet är viktigt men tråkigt. Hur skall man skriva en artikel så att gänget faktiskt vill läsa den? Mera attityd, man måste våga ta ställning …

Efter idémötet fördelades arbetet och tidsbestämdes, för att tidningens redaktionssekreterare, journaliststuderande Emilia Kukkala skulle hinna redigera texterna. Alla medverkande är inte drivna skribenter. Ämnena var lätthittade. Många skriver hellre än bra, men bristerna korrigeras av ett proffs.

Sms till ungdomskurs

Sami Tenhonen är en 24-årig timmerman från Esbo, som blev intresserad av Byggnads ungdomsverksamhet då Mikko Lindstedt sände honom ett sms och bad honom på ungdomskurs.

Timmerman Sami Tenhonen är intresserad av byggnadsförbundets ungdomsverksamhet och av att besöka skolorna, men den egna fackavdelningen har inte gett någon lockande bild av sig själv. Foto. AINO PIETARINEN– Jag märkte att gänget var bra och att man går igenom saker som berör en själv. I ett gäng med andra unga människor lyssnar man på mig, och jag kan påverka saker och ting. Dessutom tycker jag att det är fint att möta byggjobbare från olika delar av landet, förklarar Sami sin aktivitet.

I den egna fackavdelningen är han inte aktiv.

– Det är svårt att gå med, när medelåldern närmar sig sextio och jag är den enda som är under fyrtio!

– En gång gick jag på ett möte. Det varade i flera timmar och man stred om saker som jag inte visste någonting alls om. Jag fick en ganska dålig bild av det hela.

– Om man fick någon annan ung med sig skulle kanske tröskeln att delta vara lägre.

De ungas fackliga verksamhet har slukat Sami med hull och hår och han deltar nu i skolbesöken tillsammans med Mikko Lindstedt. Från och med hösten är han beredd att åka ut till ettorna på egen hand. Han säger att de unga studerande förhåller sig positivt till fackföreningsrörelsen.

AINO PIETARINEN
Översättning ASTRID NIKULA

Löntagaren 25.2.2010 nr 2/10

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)