
Facebook eller medlemsbok
Fackets unga är aktiva i Facebook och skriver bloggar. Men det som många
äldre fackligt aktiva tror, att fackets unga skulle ha flyttat sin verksamhet till
webben, är ännu starkt överdrivet. På Facebook eller i bloggar sköter man varken
intressebevakning eller utvecklar verksamhet. Däremot används de här forumen för att
informera om evenemang.
Även om medborgarnas deltagande i de sociala medierna på webben
är som aktivast just bland de unga, är det ändå bara en liten del unga som faktiskt
är aktiva på webben. Statistikcentralens senaste översikt över hur Internet används visar att 35 procent av 1624-åringarna och 24
procent av 2534-åringarna har använt de sociala webbtjänsterna under den senaste
månaden. Kvinnor är aktivare på webben än män.
Flera av förbundens ungdomssekreterare berättar att platserna snabbt fylls upp om man
via Facebook har bjudit in medlemmar till bastukväll, bowling eller någon ungdomskurs.
När det på Facebook kommer en inbjudan till ishockeymatch fylls arenan på tre
timmar. Också vår ungdomskurs blev snabbt fullbokad och flera satta på kö, berättar
byggnadsförbundets ungdomssekreterare Mikko Lindstedt. Facebookgruppen för
Byggnads unga har över 800 medlemmar.
Telefon och sms viktigast
Facebook har alltså kommit till vid sidan om medlemsbrev, men har inte ersatt dem.
Fortfarande sänder man brev med "snigelpost".
Lauri Haikola från Byggnads påminner om att telefon och textmeddelande
fortfarande är det effektivaste sättet att nå förbundets unga medlemmar. Långt ifrån
alla hänger på webben.
På många förbunds webbplatser finns det särskilda sidor för de unga medlemmarna.
Det är i huvudsak dem man använder för att marknadsföra medlemsevenemang och evenemang
för unga.
Förbundens Facebookgrupper har
hittills få medlemmar
Många förbund har grundat egna
grupper först under den senaste tiden
I toppen ligger som bäst JHL:s
Facebookgrupp med 1 379 medlemmar
FFC:s grupp hade 1 115 medlemmar
FFC:s Unga har färre än 300
medlemmar
Metallförbundets Facebookgrupp för unga har något över 300 medlemmar och
ungdomssekreterare Sami Vironen säger att gruppen används mest som
informationskanal. Via Facebook får man effektivt ut information om kurser och evenemang
för förbundets unga. Dessutom finns där en genväg till förbundets webbplats för unga
och till förbundets webbplats.
Vi unga har ett tiotal grupper på Facebook. Utöver gruppen för förbundets
unga finns där tre regionala grupper och några grupper som har startats av
fackavdelningsaktiva unga, säger Vironen.
Jenni Häggblom, som är medlem i TEAM:s ungdomssektion är såtillvida en
annorlunda ung person att hon inte ens äger en dator. Hon läser e-posten på jobbet,
där hon som förtroendeman har tillgång till en dator. I fackavdelningens information
är de viktigaste metoderna e-post och telefon, menar Häggblom.
Jag är inte hemskt tänd på den virtuella världen, så åtminstone
tillsvidare fungerar vår fackavdelning helt lokalt här i Strömfors och har inte
försvunnit ut i cyberrymden.
Också TEAMS:s medlemmar har en Facebookgrupp som informerar om saker som är på
gång.
Djungeltrumman effektivast
Jag skulle säga att djungeltrumman hos oss är den mest effektiva
informationskanalen. När de unga hör om något evenemang sänder de textmeddelanden till
kompisarna och frågar om de är på väg eller påminner dem om att anmäla sig,
berättar Servicefacket PAM:s ungdomssekreterare Aki Rouhiainen.
På vår medlemssida kan alla unga under 30 år anmäla sig till en e-postlista.
Den används för att sända ut all slags information. Samtidigt sätter jag ut info på
webbsidan, men Facebook blir ett allt viktigare informationsforum.
PAM:s Facebookgrupp har över tusen medlemmar men den grupp som nyss skapades
för våra unga medlemmar har hittills bara drygt 170 medlemmar, men det kommer flera till
hela tiden. Jag tror att Facebook hela tiden blir en allt viktigare kanal för information
om olika evenemang, säger Rouhiainen.
AINO
PIETARINEN
Översättning ASTRID NIKULA
Löntagaren 25.2.2010 nr
2/10
|