Nu kommer nog omställningsskyddet väl till pass,
konstaterar Saikkonen.
Man har i samarbetsförhandlingarna lyckats förhandla fram ett paket som innebär att
de som harr tillräckligt lång anställning att falla tillbaka på kan få någon form av
utkomst tryggad för 3 år framåt.
Men det oaktat är många oroade. Varje dag får vi samtal från medlemmar som
upplever sin situation som otrygg. Vi försöker ju stöda så gott det går, men det som
frågan innerst inne gäller, dvs. nytt arbete, kan vi inte garantera, sammanfattar
Paronen.
Ändå är situationen för stuvarna inte helt hopplös. Totalt försvinner cirka 350
jobb från hamnen. Av 275 stuvare kan 124 erbjudas arbete i Kotka och ett tjugotal har
möjlighet till jobb i hamnen i Nordsjö när den öppnas. Öppen arbetslöshet eller
pensionering väntar omkring 120 stuvare om de inte hittar ett jobb inom andra företag i
branschen eller lyckas byta bransch. Hamnarbetarnas medelålder är 44 år. Endast fjorton
har möjlighet att segla in i pensionsslussen.
Samarbetsförhandlingarna har genomförts i konstruktiv anda, påpekar Saikkonen.
Arbetsgivaren ställer upp med extra pengar så att ett hyggligt stödpaket kan knytas
ihop.
Visst är det ju lättare när en viss inkomstnivå är tryggad, men nog känns
det fel ändå. Har man familj med barn i skolåldern och stora bostadslån är det inte
att sticka iväg sådär bara till jobb på främmande ort.
Kommentarerna från dem som drabbas präglas av både vrede och ångest, fyller
Paronen i.
Att det var just hamnen i Fredrikshamn som fick ta hela smällen grämer dem båda.
Det är ju inte bara här som pappersutförsel minskat. Det gäller överlag.
Men nu koncentrerades följderna hit.
Vi föreslog att samarbetsförhandlingarna skulle omfatta hela bolaget, men det
ville inte arbetsgivaren.
För hamnen är det ett svårt avbräck att Stora Ensos utförseln av papper
koncentreras till Kotka eftersom Fredrikshamn varit inriktat på just pappersexport. Kvar
blir nu pappersutförseln från Myllykoski och M-Real, samt sågvaror och containertrafik.
Staden har investerat i hamnen, bl.a. i hopp om att få en del av bilimporten styrd dit.
En muddring av farleden är också aktuell. Så Fredrikshamn ser definitivt potentiell
möjligheter för hamnverksamheten i framtiden också, men Petri Saikkonen är skeptisk.
Det är ändå pappersexporten som burit upp hamnen och den kan inte kompenseras i en
handvändning. Speciellt som den nya storhamnen i Nordsjö kommer att suga åt sig en hel
del kapacitet.
Hans Jern