. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (1627 bytes)

Hamnen tappade pappersexporten

Omställningsskyddet ger andhämtning

pune.gif (67 bytes)  Speditionsföretaget Steveco lämnade hamnen i Fredrikshamn i början av mars. Verksamheten koncentreras i stället till Kotka. Det är den konkreta följden av att utskeppningen av papper minskar då pappersindustrin körs ner. För Stevecos huvudförtroendeman Petri Saikkonen och arbetarskyddsfullmäktige Ari Paronen gäller det att försöka minimera verkningarna av omställningen.

Hamnens stuvare kom i kläm när utskeppningen av papper minskade. Huvudförtroendeman Petri Saikkonen (t.v.) och arbetarskyddsfullmäktige Ari Paronen lyckades ändå förhandla fram hyggliga omställningsvillkor. Foto: PATRIK LINDSTRÖM– Nu kommer nog omställningsskyddet väl till pass, konstaterar Saikkonen.

Man har i samarbetsförhandlingarna lyckats förhandla fram ett paket som innebär att de som harr tillräckligt lång anställning att falla tillbaka på kan få någon form av utkomst tryggad för 3 år framåt.

– Men det oaktat är många oroade. Varje dag får vi samtal från medlemmar som upplever sin situation som otrygg. Vi försöker ju stöda så gott det går, men det som frågan innerst inne gäller, dvs. nytt arbete, kan vi inte garantera, sammanfattar Paronen.

Ändå är situationen för stuvarna inte helt hopplös. Totalt försvinner cirka 350 jobb från hamnen. Av 275 stuvare kan 124 erbjudas arbete i Kotka och ett tjugotal har möjlighet till jobb i hamnen i Nordsjö när den öppnas. Öppen arbetslöshet eller pensionering väntar omkring 120 stuvare om de inte hittar ett jobb inom andra företag i branschen eller lyckas byta bransch. Hamnarbetarnas medelålder är 44 år. Endast fjorton har möjlighet att segla in i pensionsslussen.

Samarbetsförhandlingarna har genomförts i konstruktiv anda, påpekar Saikkonen. Arbetsgivaren ställer upp med extra pengar så att ett hyggligt stödpaket kan knytas ihop.

– Visst är det ju lättare när en viss inkomstnivå är tryggad, men nog känns det fel ändå. Har man familj med barn i skolåldern och stora bostadslån är det inte att sticka iväg sådär bara till jobb på främmande ort.

– Kommentarerna från dem som drabbas präglas av både vrede och ångest, fyller Paronen i.

Att det var just hamnen i Fredrikshamn som fick ta hela smällen grämer dem båda.

– Det är ju inte bara här som pappersutförsel minskat. Det gäller överlag. Men nu koncentrerades följderna hit.

– Vi föreslog att samarbetsförhandlingarna skulle omfatta hela bolaget, men det ville inte arbetsgivaren.

För hamnen är det ett svårt avbräck att Stora Ensos utförseln av papper koncentreras till Kotka eftersom Fredrikshamn varit inriktat på just pappersexport. Kvar blir nu pappersutförseln från Myllykoski och M-Real, samt sågvaror och containertrafik. Staden har investerat i hamnen, bl.a. i hopp om att få en del av bilimporten styrd dit. En muddring av farleden är också aktuell. Så Fredrikshamn ser definitivt potentiell möjligheter för hamnverksamheten i framtiden också, men Petri Saikkonen är skeptisk.

Det är ändå pappersexporten som burit upp hamnen och den kan inte kompenseras i en handvändning. Speciellt som den nya storhamnen i Nordsjö kommer att suga åt sig en hel del kapacitet.

Hans Jern

Löntagaren 20.3.2008 nr 3/08

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)