Logistikbranschens
fusionsprojekt finns tillsvidare bara i utredningsmannens första skiss, även om en del
av förbunden redan har erfarenhet av att samarbeta, enligt transportbranschprincipen att
inte lämna en kompis i sticket.
Bil- och transports fullmäktigeordförande Taisto Saarinen säger att hans
förbund står bakom utredningen om tätare samarbete med det klara syftet att förbättra
medlemmarnas intressebevakning.
Att förbättra medlemmarnas intressebevakning och öka förbundets tyngd är
kärnan i det hela, betonar Saarinen.
Vi har redan i många år haft gott samarbete och nu finns det något slags
behov av att effektivera det. Dessutom finns det motsvarande rörelser i gång på
arbetsgivarsidan.
Saarinen är tacksam över att utredningen har gjorts av en utomstående person,
professor Harri Melin. Det ger en god grund för den fortsatta behandlingen.
Nu går vi igenom plus och minus med en fusion. Vi får se vart det leder. Vi
har ingen brådska, påminner AKT:s Saarinen.
Sjömans-Unionens fullmäktigeordförande Markku Knuutinen konstaterar att
medlemmarna i transportförbunden möts redan nu i hamnar och på fartygens bildäck.
Sjömans-Unionens och AKT:s medlemmar har också gemensamma arbetsgivare.
Ändå söker han motiven till ett ökat samarbete främst i synergieffekterna i
exempelvis juridiska och avtalsfrågor.
Vi har inte beslutat om något annat än, än om att delta i det fortsatta
utredningsarbetet. Nu ser vi om det finns tillräckligt med argument som talar för,
konstaterar Knuutinen.