På den första tvärgatan, South Street, har General Workers
Union, GWU (Allmänna Arbetarunionen) sitt högkvarter. Platsen är historisk: bomber
under andra världskriget förstörde Malteserriddarnas (som härskade på Malta
15301798) franska förläggning här.
Högljudd diskussion hörs från styrelserummet där statsägda
flygbolaget Air Maltas sparförslag debatteras. Drygt 30 försämringar, inklusive
lönefrysning under de närmaste sex åren (undantaget en justering enligt
levnadskostnadsindex), en förlängning av arbetstiden från 37,5 till 40 timmar i veckan,
slopande av otaliga lönepåslag och mera ensamarbete har fått känslorna i svallning.
Att sammanjämka åsikterna hos våra olika sektioner kräver sitt, konstaterar
lugnt biträdande generalsekreterare Michael Parnis, chef för internationella
ärenden och utbildning på GWU.
Ja till EU men senare
Diskussionens vågor svallade också höga inför EU-folkomröstningen ifjol.
Tudelningen är ett gammalt fenomen i det maltesiska samhället, och en tolkning är att
malteserna mera rösta på sitt parti än i själva frågan. Röstningsprocenten var hög,
94 procent i val röstar vanligen hela 97 procent. Av de cirka 370 000 malteserna
röstade 52 procent för och 48 procent mot att ett medlemskap. För medlemskapet var det
regerande Nationalistpartiet, arbetsgivarna och detaljhandeln likaså fackförbunden
undantaget det största, GWU, som ansåg tidpunkten olämplig, precis som Labour.
Vi tyckte att det gick för snabbt, först skulle industrin och annat ha satts i
skick. Det vi ville var att locka ny industri till Malta, genom specialofferter,
skattelättnader etc. Det går ju inte med EU:s regler. Hela 80 procent av våra medlemmar
var EU-motståndare och vi förde en aktiv anti-EU-kampanj, berättar Parnis.
Då malteserna sade ja till EU, visserligen med minsta möjliga marginal, fogade sig
GWU i folkets vilja. Negativiteten till trots hade GWU gjort sin EU-hemläxa och
beredskapen att verka inom EU ses som god.
Sysselsättningsgraden på Malta är 59 procent, 3,6 procent lägre än i det nya EU.
Det är en lång väg till EU-målet på 70 procent för män och 60 för kvinnor.
Speciellt det sistnämnda, endast 31,6 procent av kvinnorna är ute i förvärvslivet mot
54 i det nya EU.
Drygt 8 800 personer eller 5,7 procent är arbetslösa, och 11 procent i hushåll där
alla saknar jobb. Jobben har försvunnit främst på skeppsvarvet, i livsmedels- och
textilindustrin men också inom turismen.
Malta har blivit för dyrt, vi har tappat vår konkurrenskraft. Vi är nära
Tunis där lönerna är en tredjedel, ja, en fjärdedel av våra. Det är dit och till
Asien som textiljobben försvunnit år 1987 hade vi 13 000 textilarbetare mot
knappt 2 000 i dag. Med euron vill både facket och regeringen skynda långsamt, för att
undvika att prisen rusar i höjden.
Brist på ung arbetskraft
Den svarta ekonomin finns men ingen talar om den. Svartjobb förekommer främs inom
turism och byggnadsbranschen. Personligen är Parnis övertygad om att arbetslösheten
vore praktiskt taget noll utan svartjobbare.
De flesta GWU-medlemmar är yrkesutbildade. För arbetare som saknar yrkesutbildning
är det svårt att hitta jobb.
Stipendier, som inte behöver återbetalas får både yrkesskol- och
universitetsstuderande att ta mera tid på sig för sina studier vilket lett till att
antalet unga minskat på arbetsmarknaden.
Den dag du söker jobb får du vanligen ett. Ett färskt fenomen är att jobbet
kanske inte motsvarar din utbildning. Som jurist får du kanhända nöja dig med att jobba
som sekreterare, säger Parnis.
En viss oro känner facket för att de öppna gränserna i EU lockar folk från
närbelägna Sicilien 30 minuter per flyg, 90 med båt till Malta.
Arbetslösheten är hög på Sicilien, 20 procent, och avståndet kortare till Malta än
till Rom. Störst är dock oron för brain-drain, att alltför många studerande väljer
att pröva sin lycka ute i Europa.
Brygga mellan Europa och Nordafrika
På frågan om vilken positiv effekt EU kan ha svarar Parnis tveklöst att det
viktigaste är marknaden. Lyckas Malta verkligen komma in här står mycket att hämta.
För arbetarna kan EU-lagstiftningen ge ett bättre utfall i vissa fall. Och kanske
öppnas investeringskranarna. Det Malta hoppas på är främst flera IT-företag och mer
läkemedelsindustri.