. vane.jpg (302 bytes)

utrikes.jpg (2720 bytes)

På tre år har 1 600 varvsarbetare tvingats lämna Malta Shipyards.
Nu försöker också fackcentralen GWU hitta arbete för de 1700 som är kvar. Varvet och dockan
ska stå på egna ben år 2008 då EU-reglerna stoppar allt statligt varvsstöd.

Torrdocka i sin

pune.gif (67 bytes)  I Three Cities söder om Valletta och mitt emot naturhamnen Grand Harbour ligger Maltas forna stolthet, skeppsvarvet och torrdockan Malta Shipyards. Vakten vid porten överräcker en gul skyddshjälm och skyddsglasögon.

Dockorna är egentligen sju men tystnaden är markant, en känsla av tomhet infinner sig. Så har också arbetare i tusentals, senast 900 personer för tre månader sedan, tvingats stänga varvsporten för sista gången. Jobb finns helt enkelt inte.

Maltas ryggrad, skeppsdockan Malta Shipyards. Foto: INGEGERD EKSTRAND

– Ägaren, den maltesiska staten lyckades hitta sysselsättning för 400. Yrkesmän sopar gator och gör mindre underhållsjobb för de lokala myndigheterna. De 500 som blev utan erbjöds olika program, fick lite extra betalt och får nu försöka hitta jobb på egen hand, säger Charles Aguis, sekreterare för sektionen för Metall och Byggnads i fackcentralen GWU.

Då han kom hit på jobb 1971 sjöd platsen av liv. Arbetarna var 5 000, år 1987 var de 8 000, i början av år 2004 ännu 2 600. Men då Aguis lämnade förtroendemannaskapet för tre månader sedan hade ytterligare 900 alltså fått gå.

Facket söker kontrakt

Den stora sammansättningshallen används nu som lager. Endast ett fåtal fartyg ligger vid kaj eller i torrdocka. Alla dockor är i bruk men det är lugnt, alltför lugnt.

Charles Aguis berättar om varvets storhetstid, makabert nog rådde full sysselsättning under brinnande krig. Under andra världskriget reparerade och underhöll den brittiska flottan sina krigsfartyg här. Det går inte längre, britterna bör använda egna varv, annars blir det böter.

Vince Formosa skär plåt men jobb är det knappt om för hans arbetskamrater. Foto: INGEGERD EKSTRAND– Freden tog jobben och under ett par decennier emigrerade tiotusentals malteser till Canada, Australien och USA. Men då hade vi ändå handelsfartyg att reparera, i dag söker vi jobb med ljus och lykta, understryker Aguis.

Några arbetare slutpustar torrlastfartyget Wilma av Gibraltar som ligger vid kajen i dockan nummer 4. Mitt emot ligger ett amerikanskt krigsfartyg. Och fler hoppas facket det ska bli efter att dagen innan gästats av USA:s ambassadör. Inbjudan kom från GWU som aktivt söker jobb för sina medlemmar.

– Vi föreslog att trygga Malta med sitt läge mitt i Medelhavet i högre grad används då USA underhåller sina krigsfartyg och andra. Varför inte spara in kostnader i bränsle och tid genom att inte sända skeppen till varven i Fjärran Östern, säger Aguis med syftning på de värsta konkurrenterna, varven i Fjärran Östern.

Lönen god — så länge den kommer

Den äldsta dockan, från Malteserriddarnas tid, gör staten nu om till turistattraktion. En anna docka har försetts med kalejdoskoptak. Dammet flyger inte omkring på kajerna, taket tillåter målning också vid regn. Här ligger nu en katamaran och Aguis hoppas att lyxyachterna stationerade i Medelhavet kunde bli goda kunder.

I stålverkstaden småpysslar en kvintett varvsarbetare. Jobben tryter, en vecka jobb följs kanske av två veckor av sysslolöshet på arbetsplatsen. Demoraliserande, säger Aguis bittert.

Väntar ni er något av EU? Männen rycker på axlarna. Knappast men hoppas kan man ju alltid, säger en. Samtliga har många yrkesår bakom sig på varvet, mellan 14 och 21 och har servat fartyg från arabländerna, USA, Storbritannien, Tyskland och Norge

Tvåskift är sällsynta numera liksom övertid. Timlönen ligger på 2,58 lire, 6,30 euro. I veckan gör det 105 lire eller 260 euro. På Malta är minimilönen per vecka 53 lire eller cirka 133 euro.

– Lönen är OK. Tar jobbet slut krävs en god portion tur om vi ska få samma lön någon annstans, säger männen.

Dockorna tycker de är bra, verktygen kunde dock förnyas. Nya arbetsställningar har minskat fallrisken och säkerhet satsas det på. Skyddsglasögon och andningsskydd är i ivrigt bruk, bättre ventilation vid svetsning har facket kämpat sig till. Men kommer det in ett "asbestskepp" lägger arbetarna ned jobbet tills beställaren putsat bort det dödliga materialet.

Från illa till sämre

Värre kan det inte bli, menar fackavdelningsordföranden Paul Bugeja. Foto: INGEGERD EKSTRANDFackavdelningsordföranden Paul Bugeja bromsar in cykeln, det vanliga transportmedlet på varvet. Arbetssituationen har gått från "bad to worse", från illa till sämre, säger han. De fackliga rättigheterna försvinner, den ena efter den andra här på skeppsdockan där fröet till fackcentralen GWU såddes 1943.

– Vi har nått botten, värre kan det knappast bli. EU, ja vi måste väl acceptera att vi nu gått med men själv tycker jag kontrollivern är överdriven, säger han skarpt.

De gröna hjälmarna, arbetsledarnas, är många. Fler än arbetarnas gula tycks det som. Agius säger bittert att här går en chef på två jobbare — organisationen är topptung.

– Ledningen har stått för misstagen men de har kvar sina höga löner, sina lyxbilar, sina privilegier. Förlusten tas ur jobbarnas skinn men allt bör ha en gräns. Arbetarna måste kunna försörja sina familjer. Det här är oacceptabelt.

Också fackets kontor hotas av vräkning. Fackets styrka har avtagit i takt med att arbetarna blivit färre. Och ännu färre kan de bli om inte varvet fås att ge vinst fram till 2008, då statsbidrag omöjliggörs av EU-reglerna.

Kalejdoskoptäckt katamaran. En framtida nisch för Maltas skeppsvarv kunde vara underhåll av lyxyachter i Medelhavet. Foto. INGEGERD EKSTRAND– Jag har svårt att se hur vi ska klara det på de fyra år som återstår. Vi måste försöka trycka på regering och riksdag så de aktivt försöker skaffa jobb hit. Varvsledningen har vi uppvaktat med brev. En satsning kunde göras på lyxyachterna men är varvet tomt och möjligheterna uttömda kunde traditionella fartygsreparationer tidvis utföras till och med på minus. Arbetarna måste hållas i gång, understryker sektionssekreteraren Charles Agius.

– Arbetsbristen påverkar moralen. Viktigast just nu är att hålla människorna i gång, vid sidan av att skaffa kontrakt på jobb, framhåller Charles Agius, GWU:s sekreterare för metallfacket.

Text och bild:
INGEGERD EKSTRAND
Malta

    Löntagaren 7.5.2004 nr 4/04

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)