Slovakien som spelade världsmästarmatchen i ishockey i Finland har
redan ett tränat spelöga på den världsekonomiska spelplanen.
Hyundais europeiska etablering uttryckligen i Slovakien fick huvudstaden Bratislava att
spricka av stolthet. Samtidigt som fabrikens grundsten högtidligen lades i ilina
arrangerade Bratislava ett fyrverkeri för folket.
Känsloutbrottet har sin förklaring.
Av de pengar som investerades i de forna socialistländerna i Central- och östeuropa i
början av 1990-talet kom Slovakien alltid efter. Också när länderna var ett gagnade
investeringarna i Tjeckoslovakien alltid den tjeckiska sidan och i synnerhet Prag.
Det fanns många orsaker till detta. Forskare och ekonomer betecknar Slovakiens
ekonomiska politik i början av 1990-talet som meciarism efter premiärminister
som avvisade utländskt kapital. Han betraktas som en av
syndabockarna till att Slovakien efter delningen från Tjeckien 1993 inte lyckades gå
över till marknadsekonomi lika effektivt som grannlandet.
Slovakien var en
Europas rostzon. Där låg merparten av Tjeckoslovakiens föråldrade och förorenande
gruv-, stål-, maskin- och vapenindustri. Det var en smärtsam process att bryta ner de
gamla strukturerna och privatisera och utvecklingen fick fart först under
premiärminister Mikulá Dzurindas period.
Också korruption och en instabil partipolitik bidrog till att utländska investerare
var ointresserade av Slovakien. Av de sex eller sju center-högergrupperingarna i
parlamentet har hittills ingen lyckats etablera sig i landets ledning.
Partipolitiken fortsätter att halta, för den absoluta gallupfavoriten i
presidentvalet i april, Eduard Kukan, 64 föll igenom i andra omgången och Ivan
Gaparovi
valdes
till president i slutet av april.
Euro om några år
Det slovakiska finansministeriets informatör Alexander kurla berättar att
landets budgetunderskott har börjat minska och att man planerar att pressa ner det till 3
procent om två år. Då skulle landet gå förbi sin granne och bli euroduglig först. I
praktiken innebär det att Slovakien kunde införa euron år 2008 eller 2009.
Den utländska investeringsvågen rullar nu men en andel har också stödet från
EU-fonder.
Statens ekonomi har sanerats med hård hand och socialpolitiska "reformer". I
praktiken handlar det om att arbetslöshetsunderstöden har minskat, liksom
pensionsförmånerna. Landet har också gått in för en fast skatteuppbörd på 19
procent.
Det vredgade facket rustade tillsammans med oppositionen igång en folkomröstning i
början av april om förtida val. Omröstningen misslyckades för de fick inte
nödvändiga 50 procent bakom kravet. Men missnöjdheten med regeringens politik gror.
Miroslav Beblavý, 28 är statssekreterare på Arbetsministeriet. Han försvarar
reformerna med att man ville förbättra statens ekonomi men framför allt få bukt med
arbetslösheten på 1415 procent, som är ännu högre i landets östra delar. Det
finns klart fler än 400 000 arbetslösa i Slovakien.
Övergångsperioder ett misstag
Beblavý säger att det är svårt att förhandla med facket, trots att Slovakien 1999
som den första i regionen stiftade lag om trepartssamarbete. Han menar att lagen har
saknat innebörd de senaste åren.
Det snart sagt enda som facket och regeringen är ense om är att de vardera motsätter
sig övergångsperioden för arbetskraftens fria rörlighet.
Beblavý säger att besluten om övergångsperioder aldrig borde ha fattats.
För Slovakien är övergångsperioderna närmast symboliska för grannländerna
Tjeckien och Ungern har inga sådana. Men Österrikes beslut om en sju års
övergångsperiod är svårt.
Vi kommer att förhandla om saken. Vi hoppas att beslutet kan omprövas om två
år, säger han.
Vi kommer inte att godkänna någon selektiv migration, dvs. en sådan där
vissa högt utbildade arbetstagare får särrättigheter. Också byggnadsarbetare ska få
resa iväg om de vill det. Övergångsperioderna stör den fria konkurrensen mellan
länderna.
Gränsen mellan Slovakien och Ukraina förefaller inte att utgöra ett problem. Visst
har det kommit in illegala immigranter men gränsen är bara 98 kilometer lång och
säkerheten vid gränsen har ökats med hjälp av stöd från EU. Mer problem utgör den
gräns som är 400 kilometer lång.
Text och bild:
HILKKA JUKARAINEN
Bratislava
Översättning: ASTRID NIKULA