I det fackliga samarbetet i regionen, det s.k. Östersjönätverket,
finns det 20 miljoner fackligt organiserade människor. Norden, med sin höga
organisationsgrad, har till kumpaner fått organisationer som i och med medlemskapet i
Europeiska unionen har genomgått eller står inför stora omvälvningar. Men de nya
medlemsländerna har också en avtalskultur under förvandling och här bildas helt nya
arbetsgivarorganisationer.
FFC:s internationella sekreterare Turo Bergman menar att
man från samhällets sida borde ha utrett de stora förändringarna och utvecklingen i
Östersjöområdet på förhand.
Östersjömiljön utgör ju ett slags hemmamarknad där många finländska företag har
etablerat sig helt eller dit de har överfört delar av sin verksamhet. Man har inte varit
ute bara för den billiga arbetskraftens skull, utan för att marknaden har varit nära
och gett logistiska fördelar.
Men vad som i övrigt sker på det här området och med kanske ännu större
betydelse, det borde man har undersökt, säger Bergman.
Åtminstone har den nordiska finansvärlden förenats i någon mån. Det har
uppstått bankvaruhus. Det är ganska uppenbart att det kommer att bildas Nordeuropeiska
koncerner där också Polen och Nord-Tyskland är med på något sätt.
Finanser och försäkringar koncentreras allt mer och jag anser det uppenbart
att vi får företagskedjor inom servicesektorn. Man borde m.a.o. utreda hur man snabbt
kunde lösa t.ex. de problem som uppstår av de varierande lönenivåerna och också andra
frågor på ett sätt som alla på sikt kan ha fördel av.
Bergman efterlyser gemensamma utredningar från statsmaktens och den övriga offentliga
maktens sida. Motorer här kunde vara t.ex. Nordiska Ministerrådet eller
Östersjörådet. Han ser gärna att man diskuterar bl.a. servicebusinessen med de
baltiska staterna och Polen. Kontrollen borde vara så stark att man kan mota den grå
ekonomin. Det behövs övernationella aktioner som inte facket allena klarar av; det borde
ligga i den offentliga maktens och också näringslivets intresse att förhindra den grå
ekonomin.
Tjänsternas fria rörlighet är ett medel för att kringgå
övergångsperioderna för arbetskraftens fria rörlighet och
arbetstillståndsförfarandet. Det är för sent att på nytt förhandla med EU om
övergångsperioder för tjänsternas fria rörlighet, konstaterar Bergman.
Förutsättningar för kollektivavtal
Avtalssystemet i de central- och östeuropeiska länderna utvecklas delvis med EU: s
benägna bistånd mot ett trepartssystem. Kommandoekonomin hade bolagsvisa avtal för på
arbetsplatserna hörde alla "till samma stora familj". Avtalen uppgjordes inte
mellan parter.
Under den s.k. transitperioden började man bygga upp systemet med kollektivavtal. Det
har varit ett hårt jobb, för de gamla avtalen var ogiltiga då avtalen inte längre
motsvarade systemet eller vice versa.
Ett par exempel ger finländskägda företag som s.a.s. ärvde det gamla
kollektivavtalet. T.ex. i Estland finns ett sådant företag i metallbranschen. I övrigt
har det varit svårt att få till stånd avtal i nya företag.
Först i och med att länderna sökte medlemskap i EU har behoven aktualiserats.
När priserna stiger måste man höja lönerna också. Det har gett helt nya
förutsättningar att försvara förmåner och söka rättigheter, förklarar Bergman.
Under de tio första åren under transitperioden var man inte på samma sätt mogen
för någon avtalsverksamhet. Ännu i dag gör man upp trepartsavtal på en högre nivå
eller så gör man avtal som har element av trepartsöverenskommelse, t.ex. gällande
skatter.
Bergman menar att man i de nya EU-länderna först nu börjar komma igång med avtal
på arbetsmarknaden. Av de här länderna utgör Slovenien ett undantag, för där finns
en lag om sektorsvisa avtal.
Behovet av avtal konkretiseras på ett nytt sätt också på företagsnivån, för
EU-direktivet om koncernfackliga råd kommer att gälla också de nya EU-länderna.
Bergman tror att de utländskägda företagen kommer att vara flaggskepp för
utvecklingen. EWC-råden kommer i själva verket att fungera som verktyg för att lära ut
praktisk intressebevakning.
Nya former
Det finns gemensamma nämnare för arbetsmarknadsorganisationerna i de central- och
östeuropeiska länderna.
När det gäller fackföreningsrörelsen skrotades kommandoekonomins 100-procentiga
anslutning så fort det politiska systemet brakade samman. Snabbast rasade medlemstalet i
och med att de gigantiska statliga bolagen spjälktes upp och privatiserades.
I många länder har tomrummet fyllts av ett flertal konkurrerande fackliga
centralorganisationer. I nästan alla länder finns det gamla kommuniststyrda facket kvar
under nytt namn och har fått sällskap av "självständiga" eller
"fria" fackliga organisationer som ofta har fått utländskt stöd. I en del
fall är dessa ett slags papperstigrar som inte har något fäste i fältet.
Bergman tror ändå att bottennoteringen är nådd när det gäller facklig
organisering i de här länderna. Medlemssvinnet förefaller att ha stannat av och
istället vänt mot uppgång.
Man upplever inte längre facket som en motbjudande relikt av den forna makten,
menar han.
Den främsta orsaken till att arbetsgivarorganisationer har grundats är enligt Bergman
behovet av ekonomiska reformer. Men också de nya arbetslivslagarna har krävt att det
finns flera parter på arbetsmarknaden. I de flesta av dessa länder har de nya politiska
partierna varit oförmögna att bidra till reformarbetet. Också EU-medlemskapet
förutsätter samarbete mellan de tre parterna. Allt detta har bidragit till att ett nytt
slags arbetsmarknadsorganisationer har börjat få fotfäste i de här länderna, säger
Bergman.