Följaktligen föredrog vi att snarvla om musik. Mina personliga
favoriter på den tiden var Sweet och Slade, medan polarna flaggade för Deep Purple och
Black Sabbath.
Orsak nog att käftas och härja, även om jag så här i efterhand måste medge att
mina kära klasskamrater nog var närmare sanningen. Slade håller fortfarande och
förtjänar rentav upprättelse men annat är det med tuggummipopparna i The Sweet vars
främsta bragd torde vara portförbudet till Gröna Lund (rock´n roll, vad annat kan man
säga).
Nu påstår förstås någon att det inte finns någon absolut sanning,
"rätt" eller "fel", när det gäller konst och kultur. Men det är
inte alls sant, även om det bör medges att man ibland får ta historien till hjälp för
att kunna se klart.
Ett exempel: när det begav sig på 70-talet hade Abba många fiender. Usch och fy på
Björn & Benny som siktade in sig på tio-i-topp i stället för att rädda världen
som hederligt folk. Tack och lov var det många som förstod att skämmas, som inte
skyltade med sina sympatier.
Idag står det klart vilken sida som vann på knockout, i demokratisk anda
och det slutliga dråpslaget levereras nu när Abba-musikalen Mamma Mia! rullar ut
på biograferna.
Det är ett glädjepiller utan like, en lovsång till livet, kärleken och den grekiska
övärlden. Intrigen är vad den är, tassig, men Meryl Streep och gänget lallar på som
tvättäkta sångfåglar och det romantiska hjärtat slutar aldrig slå.
Ja, och så var det musiken. I regel har varje musikal även de häva såsom
Sound of Music och West Side Story sina transportsträckor men inte Mamma Mia. Det
är A-sidor från början till slut.
Med detta inte sagt att tiden skulle vara mogen för en Bröderna Herreys-musikal, för
som sagt finns det rätt och fel, bra och dåligt. Och när det gäller Herreys uslighet
är alla argument överflödiga. Killar som sjunger om skodon utan att vara italienare
eller cowboys förtjänar ingen respekt.
Ett bra tips när det gäller det här med rätt & fel är att det mesta som
gjordes på 1980-talet är från bakluckan. Det var ju då som hockeyfrillorna och
axelvadden gjorde succé, när Top Gun fick kriget att framstå som ett videospel och
synten ersatte Hammond-orgeln.
Rätt och fel finns det också inom idrotten och då syftar jag till skillnad
från så många andra gaphalsar inte på det att Peking fick arrangera sommar-OS
medan vinter-OS gick till ryska Sotzi. Här sitter man trots allt på en massa know-how,
inte minst när det gäller doping och skytte (att man tränar på levande mål är en
petitess).
Däremot noterar jag att den Internationella olympiska kommittén under årens lopp
missat flera andra kompetenta tävlingsvärdar. Militärdiktaturens Chile förbigicks
fräckt, liksom Burma och Darfur. Skärpning, tack.
DRAMA
"Glenn", finlandssvensk roadmovie med österbottniska rötter, FST5 10/9
Finlandssvensk film växer inte direkt på träd och därför slänger vi oss
över Peter Snickars och Tapio Piirainens Glenn utan att ens ha sett filmen. Niklas
Häggblom porträtterar den 40-åriga tomatodlaren som efter farsgubbens död drar till
norra Sverige för att leta efter sin mamma. Kulturkollisioner följer.
TV-SERIE
"Hill Street Blues", gammal favorit i repris, FST5, start 28/8
Det var många av oss som växte upp med Hill Street Blues (1981-1987), denna
stilbildande teveserie som lyfte fram polisarbetes vardag och verklighet, de sociala
aspekterna inte att förglömma. Hellre ser man på det här än på alla dessa
C.S.I.-kloner där solbrillorna är det viktigaste. Karlatag.
TV-FILM
"Vägen till Guantanamo", brittiskt fullblodsdrama av Michael Winterbottom, TV1
2/9
BLöntagaren 28.8.2008 nr 7/08