En stark fackföreningsrörelse och en god social ordning
är en förutsättning för ett välfungerande arbetsliv och trygga arbetstagare. Det är
de som skapar den flexibilitet som behövs i konkurrensen, sade NTF-ordföranden Per
Östvold.
Tvärtemot, sade han, mot vad många på den politiska högerkanten tror, att en stark
fackföreningsrörelse och en välfungerande välfärdsstat försvagar näringslivets
konkurrenskraft.
Kampen för kollektivavtalen är viktig inte minst då EG-domstolens beslut i de s.k.
Vaxholms- och Viking Rosella-fallen kan sätta de fackliga rättigheterna på spel. Kampen
mot tjänste- och hamndirektiven har dock visat att fackföreningsrörelsen besitter en
stor styrka, påpekade Östvold.
NTF beslöt att anställa en baltisk kontaktperson, Janina Malinowska från
litauiska transportfacket, för att bygga upp ett konkret samarbete mellan Norden,
Baltikum och Polen över Östersjön.
Kampanj ur kurs
Med målet att Internationella Transportarbetarefederationen ITF kör igång en debatt
om strategi och verktyg för den snart 60-åriga kampanjen mot bekvämlighetsflaggade
fartyg har Malte Segerdahl, på NTF:s uppdrag, sammanställt en bok, på svenska
och engelska. Titeln FOC-kampanjen som kom ur kurs, ger uttryck för NTF:s besvikelse
över kampanjen, som visserligen gett mången sjöman från ett uland bättre sociala och
ekonomiska förhållande, men inte fått jobben tillbaka till Norden. Tvärtom utflaggas
allt fler fartyg.
Men det är en kritik mellan vänner, påpekade Östvold, glad över att ITF
förklarat sig villig finansiera en nordisk FOC-koordinator på halvtid. Henrik Berlau,
från 3 F i Danmark, får i uppgift att tillsammans med ITF och de nordiska
FOC-inspektörerna vidareutveckla kampanjen mot bekvämlighetsflagg och utveckla
samarbetet med länderna kring Östersjön.
Ett första mål var att få redan utflaggade fartyg hem till Norden, mål två
att hjälpa besättningarna på bekvämlighetsfartyg med löner och arbetsvillkor. Det
senare har fått prioritet och ITF jobbar för att få så många standardavtal som
möjligt i stället för kvalitet på avtalen, sade Segerdahl som menade att kampen
kommersialiserats ITF tar avgift av redarna för varje avtal som nås.
Segerdahl gav ITF också ros, sjölönenivån har trots allt höjts, hamnarbetarna kamp
för sina jobb har fått stöd.
Kampanjen har inte fullkomligt spårat ur men hamnat en bra bit på sidan av
huvudvägen. I sig kan ITF kampanj fungeras om modell också för andra sektorer utom
transport, sade han.
Kampanjen förs globalt
ITF:s generalsekreterare David Cockroft påpekade att han håller med om
hälften av kritiken, men framhöll att ITF stött både medlemmarna i Rosellatvisten och
motsatt sig EU:s hamnpaket.
Vi har dock i dag 7 000 standardavtal. Kampanjen är inte perfekt, den kan
och bör förbättras. Vad stod vi utan den i dag, frågade Cockroft och tillade att
kampanjen måste föras också långt utanför Norden, vilket de 130 ITF-inspektörerna
går.
ITF-inspektörerna rapporterade om sitt jobb. Simo Nurmi berättade att av de 306
fartyg som inspekterats under fyra år visade sig 133 vara problemfall, antingen saknades
kollektivavtal eller så var lönenivån under all kritik. Av fartygen sattes 15 i
blockad, sade Nurmi och tackade hamnarbetarna i Bil och Transport för deras stöd.
NTF:s sekretare Klas Valbärg framhöll att hamndirektivet två gånger under
kongressperioden påkallat stor aktivitet. Och NTF har kraft bakom, det täcker väl den
nordiska transportsektorn med sina 400 000 medlemmar ii sina 50 medlemsförbund.
EU:s bakomliggande motiv var att försvaga den europeiska hamnfackliga
rörelsen, genom att liberalisera godshanteringen och ge utomstående operatörer rätt
att lasta och lossa skulle fackets möjligheter att påverka transportarbetarna
arbetsvillkor ha underminerats i grunden, sade Valbärg och tillade att tjänstedirektivet
hade varit ännu farligare, utan kompromiss efter att facket lobbat och demonstrerat.
Samarbete ligger i tiden
Facket måste ytterliga stärka sitt samarbete framöver, framhöll FFC:s ordförande Lauri
Ihalainen. Han rosade svenska Pappers som stödde de finländska pappersarbetarna
genom att utlysa övertidsförbud då arbetsgivarna här tog till lockout.
I framtid kan vi komma att ha fackförbund som överskrider de nationella
gränserna, menade Ihalainen som också underströk vikten av att se både möjligheterna
och riskerna i globaliseringen.
Arbetsgivarnas strategi med försök att få ned avtalsförhandlingarna till
arbetsplatsnivå, öka löne- och inkomstskillnader, begränsa strejkrätten och
omgruppera sina resurser, bl.a. går Finskt Näringsliv EK in för att sammanföra sina 42
förbund till 15, tvingar också facket till aktion.
Vi har branscher som överlappar, generationsväxling, dels en arbetslöshet på
8 procent, dels brist på kunnig arbetskraft på sina håll, som på varven.
Arbetsmarknaden är i omvälvning, och facket bör kunna anpassa sin medlemsservice till
det ändrade läget, betonade Ihalainen som också passade på tillfället att slå ett
slag för omställningsskyddet som FFC drivit med framgång.
Ett konkret exempel på samarbete är det gemensamma uttalande i kampen mot social
dumpning som transportfacken i Norden, Baltikum och Polen levererar under ITF:s kongress i
Durban i augusti. Ett ITF, som Östbvold karakteriserade som kanske världens starkaste
globala fackliga organisation.
Ett exempel på att NTF är en pigg hundraåring ett jubileumsseminarium hålls
2007 eller 2008 öppen för nya initiativ. Ett förbund i tiden, kan man gott
säga: en webbplats, www.nordictransport.org
är under uppbyggnad.
INGEGERD EKSTRAND