. vane.jpg (302 bytes)

aktuellt.jpg (1939 bytes)

Nordiska Transportarbetarefederationen NTF lägger in en högre växel i kampen mot social dumpning. Och kampen för kollektivavtalen får prioritet.

"Välfärden är ingen handelsvara"

pune.gif (67 bytes)  Kampen mot social dumpning, en ny kurs för bekvämlighetsflaggkampanjen — som inte gett en enda nordiska sjöman jobbet tillbaka — och en satsning på ett samarbete omfattande hela Östersjöregionen var de stora frågorna då ett par hundra ombud från hela transportsektorn samlades till Nordiska Transportarbetarefederationen NTF:s kongress i Nådendal i april.

Oroade över den pågående sociala dumpningen var fr v Orla Petersen, transportordförande i danska 3 F, Simo Zitting, Finlands Sjömans-Unions ordförande, Sigrun Jonsdottir, kongressombud för Flugfreyjufelag Islands, Per Winberg, Svenska Transportarbetareförbundet och NTF:s ordförande Per Östvold, Norsk Transportarbeiderforbund. Foto: ROBERT SEGER– En stark fackföreningsrörelse och en god social ordning är en förutsättning för ett välfungerande arbetsliv och trygga arbetstagare. Det är de som skapar den flexibilitet som behövs i konkurrensen, sade NTF-ordföranden Per Östvold.

Tvärtemot, sade han, mot vad många på den politiska högerkanten tror, att en stark fackföreningsrörelse och en välfungerande välfärdsstat försvagar näringslivets konkurrenskraft.

Kampen för kollektivavtalen är viktig inte minst då EG-domstolens beslut i de s.k. Vaxholms- och Viking Rosella-fallen kan sätta de fackliga rättigheterna på spel. Kampen mot tjänste- och hamndirektiven har dock visat att fackföreningsrörelsen besitter en stor styrka, påpekade Östvold.

NTF beslöt att anställa en baltisk kontaktperson, Janina Malinowska från litauiska transportfacket, för att bygga upp ett konkret samarbete mellan Norden, Baltikum och Polen över Östersjön.

Kampanj ur kurs

Med målet att Internationella Transportarbetarefederationen ITF kör igång en debatt om strategi och verktyg för den snart 60-åriga kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg har Malte Segerdahl, på NTF:s uppdrag, sammanställt en bok, på svenska och engelska. Titeln FOC-kampanjen som kom ur kurs, ger uttryck för NTF:s besvikelse över kampanjen, som visserligen gett mången sjöman från ett uland bättre sociala och ekonomiska förhållande, men inte fått jobben tillbaka till Norden. Tvärtom utflaggas allt fler fartyg.

– Men det är en kritik mellan vänner, påpekade Östvold, glad över att ITF förklarat sig villig finansiera en nordisk FOC-koordinator på halvtid. Henrik Berlau, från 3 F i Danmark, får i uppgift att tillsammans med ITF och de nordiska FOC-inspektörerna vidareutveckla kampanjen mot bekvämlighetsflagg och utveckla samarbetet med länderna kring Östersjön.

– Ett första mål var att få redan utflaggade fartyg hem till Norden, mål två att hjälpa besättningarna på bekvämlighetsfartyg med löner och arbetsvillkor. Det senare har fått prioritet och ITF jobbar för att få så många standardavtal som möjligt i stället för kvalitet på avtalen, sade Segerdahl som menade att kampen kommersialiserats — ITF tar avgift av redarna för varje avtal som nås.

Segerdahl gav ITF också ros, sjölönenivån har trots allt höjts, hamnarbetarna kamp för sina jobb har fått stöd.

– Kampanjen har inte fullkomligt spårat ur men hamnat en bra bit på sidan av huvudvägen. I sig kan ITF kampanj fungeras om modell också för andra sektorer utom transport, sade han.

Kampanjen förs globalt

ITF:s generalsekreterare David Cockroft påpekade att han håller med om hälften av kritiken, men framhöll att ITF stött både medlemmarna i Rosellatvisten och motsatt sig EU:s hamnpaket.

– Vi har dock i dag 7 000 standardavtal. Kampanjen är inte perfekt, den kan och bör förbättras. Vad stod vi utan den i dag, frågade Cockroft och tillade att kampanjen måste föras också långt utanför Norden, vilket de 130 ITF-inspektörerna går.

ITF-inspektörerna rapporterade om sitt jobb. Simo Nurmi berättade att av de 306 fartyg som inspekterats under fyra år visade sig 133 vara problemfall, antingen saknades kollektivavtal eller så var lönenivån under all kritik. Av fartygen sattes 15 i blockad, sade Nurmi och tackade hamnarbetarna i Bil och Transport för deras stöd.

NTF:s sekretare Klas Valbärg framhöll att hamndirektivet två gånger under kongressperioden påkallat stor aktivitet. Och NTF har kraft bakom, det täcker väl den nordiska transportsektorn med sina 400 000 medlemmar ii sina 50 medlemsförbund.

– EU:s bakomliggande motiv var att försvaga den europeiska hamnfackliga rörelsen, genom att liberalisera godshanteringen och ge utomstående operatörer rätt att lasta och lossa skulle fackets möjligheter att påverka transportarbetarna arbetsvillkor ha underminerats i grunden, sade Valbärg och tillade att tjänstedirektivet hade varit ännu farligare, utan kompromiss efter att facket lobbat och demonstrerat.

Samarbete ligger i tiden

Facket måste ytterliga stärka sitt samarbete framöver, framhöll FFC:s ordförande Lauri Ihalainen. Han rosade svenska Pappers som stödde de finländska pappersarbetarna genom att utlysa övertidsförbud då arbetsgivarna här tog till lockout.

– I framtid kan vi komma att ha fackförbund som överskrider de nationella gränserna, menade Ihalainen som också underströk vikten av att se både möjligheterna och riskerna i globaliseringen.

Arbetsgivarnas strategi med försök att få ned avtalsförhandlingarna till arbetsplatsnivå, öka löne- och inkomstskillnader, begränsa strejkrätten och omgruppera sina resurser, bl.a. går Finskt Näringsliv EK in för att sammanföra sina 42 förbund till 15, tvingar också facket till aktion.

– Vi har branscher som överlappar, generationsväxling, dels en arbetslöshet på 8 procent, dels brist på kunnig arbetskraft på sina håll, som på varven. Arbetsmarknaden är i omvälvning, och facket bör kunna anpassa sin medlemsservice till det ändrade läget, betonade Ihalainen som också passade på tillfället att slå ett slag för omställningsskyddet som FFC drivit med framgång.

Ett konkret exempel på samarbete är det gemensamma uttalande i kampen mot social dumpning som transportfacken i Norden, Baltikum och Polen levererar under ITF:s kongress i Durban i augusti. Ett ITF, som Östbvold karakteriserade som kanske världens starkaste globala fackliga organisation.

Ett exempel på att NTF är en pigg hundraåring — ett jubileumsseminarium hålls 2007 eller 2008 — öppen för nya initiativ. Ett förbund i tiden, kan man gott säga: en webbplats, www.nordictransport.org är under uppbyggnad.

INGEGERD EKSTRAND

Löntagaren 27.4.2006 nr 4/06

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)