När arbetarna är fast anställda på heltid och
arbetsplatsens organisationsnivå är nära hundra har också förtroendepersonalen ett
helt annat stöd i ryggen. Om arbetarnas ställning på arbetsmarknaden är stark
förefaller det som om informationsgången fungerar bättre och det är lättare att komma
överens om saker och ting på arbetsplatsen. Också de som sitter med i bolagens
förvaltning har ett helt annat utgångsläge för att få information, än en
huvudförtroendeman på ett vanligt restaurangföretag.
Tarkko Laurinen har arbetat i snart tio år som servitör på restaurang Michelle i
Helsingfors centrum. I fyra års tid har han varit huvudförtroendeman för Oy Center-Inn
Ab:s tiotal restauranger. Han får reservera omkring en tredjedel av sin arbetstid för
att sköta förtroendeuppdraget.
Tarkko Laurinen vill understryka betydelsen av att förtroendemännen har ett bättre
anställningsskydd.
Jag tror att jag, som ofta sjunger rätt ut vad jag anser, hade fått byta
arbetsplats vid det här laget om inte förtroendemännen hade sitt anställningsskydd.
Det sporrar en att våga driva arbetstagarnas angelägenheter.
Snuttarbetarnas mun förseglad
Laurinen menar att en förtroendeman kan utnyttja sin yttrandefrihet på ett annat
sätt än den vanliga arbetstagaren. Ur yttrandefrihetsperspektiv är nog snuttarbetarna
värst utsatta.
Visstidsarbetarnas anställning prövas med jämna mellanrum och en hyrarbetare sitter
aldrig stadigt och det hindrar dem effektivt från att tala ut på arbetsplatsen, för att
då inte tala om massmedia, menar Laurinen.
Han berättar att det bara är säsongarbetarna som arbetar tidsbundet medan i snitt
tio procent av restaurangernas personal kommer via rekryteringsfirmor.
Tarkko Laurinen ser visserligen en ljusning. Den beror visserligen inte på att
arbetsgivarna skulle vara mer liberala i sin attityd, utan på att branschen har allt
svårare att finna personal.
Det finns också hyrarbetare som är snabba i repliken och deras mod att sjunga
ut ökas av att det börjar vara brist på yrkeskunnigt folk i branschen. I en sådan
situation behöver de inte vara lika rädda, konstaterar huvudförtroendemannen.
Blåögda unga
Servitören och huvudförtroendemannen Tarkko Laurinen önskar att man gav
förtroendemannen mera bakgrundsfakta och att man också kunde anförtro honom eller henne
med mer s.k. hemlig information.
Om arbetsgivaren sätter upp en personalbulletin på anslagstavlan vore det bra
om förtroendemannen kände till bakgrunden, för det är ändå honom man vänder sig
till med frågor om saken. Det är inte roligt att tvingas medge att man inte alls vet
något mer än det som står på plakatet.
Det är klart jag har tystnadsplikt när det gäller enskilda arbetstagare. Men
visst känns det ibland som om man borde kunna berätta mer, eftersom den information
arbetsgivaren ger inte alltid stämmer överens med verkligheten. I synnerhet unga, som
inte ännu har så mycket erfarenhet av arbetslivets vardag, är alltför blåögda.
Laurinen säger att arbetsgivarna inte alltid är så välvilliga som de låter
påskina. Ibland vore det på sin plats att visa upp den andra sidan av saken.
Om de unga fick veta mer om arbetsgivarnas tricks, skulle det säkert också få
betydelse för den fackliga organiseringen bland unga. Man kunde få dem att förstå att
de kanske någon gång kan behöva fackförbundets stöd, konstaterar Laurinen.
I allmänhet kan man tala rätt öppet om saker och ting på vår arbetsplats.
Men i de fall att man egentligen borde gå till chefen med sitt ärende är det ändå
till förtroendemannen man går. Jag tror ändå inte att en arbetstagare skulle hamna i
blåsväder om man t.ex. gjorde ett arbetsplatsreportage om arbetarskydd och personalen
berättar om sina goda och dåliga erfarenheter, menar Tarkko Laurinen.
AINO PIETARINEN
Översättning: ASTRID NIKULA